Не забудьте провести інвентаризацію перед складанням фінзвітності за 2022 рік
Мінфін у своєму розʼясненні від 26.10.2022 р. № 41010-07/595-ЗПІ/483 наголосив
Фахівці Мінфіну нагадали і про те, що проведення інвентаризації також обов'язкове у разі, зокрема, пожежі, стихійного лиха або техногенної аварії.
Основні правила проведення інвентаризацї
Згідно із Положенням № 879 інвентаризація у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) проводиться в обсязі, визначеному керівником підприємства.
Під час інвентаризації активів і зобов'язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.
Для фіксування наявності, стану та оцінки активів підприємства та тих активів, які належать іншим підприємствам і обліковуються поза балансом, застосовуються інвентаризаційні описи, які оформлюються відповідно до вимог, установлених Положенням № 88, для первинних документів з урахуванням обов'язкових реквізитів та вимог, передбачених Положенням №879.
Виявлені під час інвентаризації непридатні або зіпсовані запаси вносяться до окремого інвентаризаційного опису, в якому вказуються найменування відповідних запасів, їх кількість, причини, ступінь і характер псування, пропозиції щодо їх знецінення, списання або можливості використання цих предметів у господарських цілях.
Висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов'язань і даними бухгалтерського обліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства. У протоколі наводяться: причини нестач, втрат, лишків, а також пропозиції щодо заліку внаслідок пересортиці, списання нестач в межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам. Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов'язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності.
Протокол інвентаризаційної комісії затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації.
Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.
Окремо Мінфін підкреслив, що юридичними особами, створеними відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництвами іноземних суб'єктів господарської діяльності можуть застосовуватися типові форми для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2015 N 572.
Розмір збитків
Не забули фахівці вказати й про розмір збитків від розкрадання, нестач, знищення (псування) матеріальних цінностей .
Адже через війну потрібно памʼятати про особливий порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326.
Якщо війна перешкоджає проведенню інвентаризацї
Раніше ДПС вже зверталося до Мінфіну з цим питанням.
CГ має визнати суми втрат від зменшення корисності НА до моменту настання умов доступу до таких активів та проведення інвентаризації.
Інформація про відсутність доступу до активів та первинки зазначається у примітках до фінзвітності
І ще нагадаємо, що Мінфіном заплановано ввести правила інвентаризації у разі встановлення фактів викрадення, нестачі, знищення майна. Зокрема, можна буде провести не суцільну інвентаризацію , а лише окремо визначеного майна, на день встановлення таких фактів. Але поки все це в проєкті.