Штатний розпис треба буде складати і після 28 серпня: позиція Мінекономіки

З 28 серпня втрачає чинність Господарський кодекс України, який вимагав наявності у юросіб штатного розпису. У зв’язку з цим у багатьох роботодавців виникло запитання: складати далі штатний розпис чи ні? Мінекономіки вважає, що складати. Коментар до листа Мінекономіки від 19.08.2025 № 4701-05/55169-09 надає Дебет-Кредит
На думку фахівців Міністерства, штатний розпис треба продовжувати складати, і це обов’язково для всіх юросіб, незалежно від форми власності. Про це йдеться у листі від 19.08.2025 № 4701-05/55169-09.
З 28 серпня в Кодексах вимоги мати штатний розпис не буде!
У коментованому листі Мінекономіки це підтверджує. Адже в КЗпП мати штатний розпис вимоги немає, а зі скасуванням ГКУ її не буде і там.
Тобто формально не буде жодного закону, який би вимагав наявності штатного розпису.
Але Мінекономіки згадало про підзаконні нормативні акти.
Форма штатного розпису для бюджетників
Наразі існує і нікуди не подінеться після 28 серпня наказ Мінфіну від 28.01.2002 №57 «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету». Ним затверджено форму штатного розпису, яка є обов’язковою для підприємств, установ, організацій бюджетної сфери.
Тобто, попри скасування вимоги в ГКУ, бюджетники мають виконувати цей наказ і не тільки складати штатний розпис, а і дотримуватися його форми, затвердженої Мінфіном. Такий висновок Мінекономіки.
Штатний розпис для не бюджетників
Мінекономіки згадало про правила діловодства, які поширюються на всіх юросіб, незалежно від форми власності. Йдеться про Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5.
У цих Правилах штатний розпис згадується як частина організаційної документації – про статус, компетенцію, структуру, штатну чисельність і посадовий склад установи, функціональний зміст діяльності установи та її підрозділів. Крім того, посилання на штатний розпис є в цих Правилах у випадках, коли в документі, який складається, треба вказати на розмір окладу працівника.
Знайшовся й інший подібний документ - національний стандарт ДСТУ 4163:2020 «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів». В ньому теж є згадка про штатний розпис серед організаційної документації юрособи. І цей стандарт теж поширюється на всіх юросіб, незалежно від їхнього функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності та форми власності.
На підставі цього Мінекономіки робить висновок:
З урахуванням необхідності врегулювання та забезпечення прав працівників на працю, захист від незаконного звільнення та оплату праці, затвердження штатного розпису на підприємстві є обов’язковим!
Тобто, і для бюджетників, і для не бюджетників.
Висновки
Звісно, що листи Мінекономіки не є законами. Вони мають лише інформаційний характер та лише повідомляють позицію Міністерства з того чи іншого питання.
Проте наразі вже все зрозуміло. Новації, яка декому так сподобалося, не сталося. Урядовці вважають, що штатний розпис скасовувати не треба.
Чи будуть для цього внесені зміни до КЗпП або іншого закону, побачимо далі. Але навіть за сучасного стану законодавства Мінекономіки (а отже, і Держпраці) вимагатиме від юросіб-роботодавців наявності штатного розпису.