Роботодавцям встановлять квоту для працевлаштування учасників бойових дій: законопроєкт

17 квітня на сайті ВРУ група народних депутатів зареєструвала законопроєкт №13180 про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння працевлаштуванню учасників бойових дій та забезпечення їх економічної самостійності, інформує Дебет-Кредит
У пояснювальній записці до законопроєкту наголошено, що ситуація із працевлаштуванням УБД виглядає критичною. На цьому неодноразово наголошують представники профільного міністерства. Саме тому в листопаді 2024 року Уряд схвалив Стратегію ветеранської політики на період до 2030 року та затвердив операційний план заходів з її реалізації у 2024 - 2027 роках. Однією із фундаментальних цілей, згідно з цим документом, є забезпечення працевлаштування ветеранів, при цьому показниками досягнення цієї цілі є удосконалення стимулюючих механізмів підтримки роботодавців щодо працевлаштування ветеранів.
Отже, пропонується запровадити квоту та гарантії для працевлаштування УБД, аналогічні до тих гарантій, які передбачені для осіб з інвалідністю. Тим паче, що механізм, запроваджений Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю», показав себе на практиці як ефективний.
Що передбачає законопроєкт?
Проєктом закону передбачається забезпечення права учасників бойових дій на працю шляхом:
– віднесення до джерел формування коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття коштів, отриманих від сплати фінансових санкцій за невиконання квоти працевлаштування УБД;
– запровадження для роботодавців з чисельністю працівників понад 8 осіб квоти для працевлаштування УБД у розмірі 5 відсотків середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу за попередній календарний рік.
Крім того, пропонується, що до виконання зазначеної квоти робочих місць зараховується працевлаштування роботодавцем відповідної кількості громадян, розмір оплати праці кожного з якого перевищує розмір мінімальної заробітної плати. У разі недотримання роботодавцем вимоги щодо розміру оплати праці такого працівника він не має права враховувати таку особу у виконання квоти. Така норма запрацює після 1 року з дня припинення війни. Підхід пояснюється тим, що до кінця дії воєнного стану більшість УБД перебуває на службі, і відповідно процес демобілізації триватиме від 6 місяців до року. Саме тому пропонується, що на час війни та рік після квота становитиме 2 відсотки;
– запровадження позитивного механізму стимулювання роботодавців при працевлаштуванні УБД. Так, роботодавцю, який за направленням територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, працевлаштовує строком не менше ніж на один рік УБД, компенсуються 50 відсотків фактичних витрат на оплату праці, але не більше подвійного розміру мінімальної заробітної плати на момент виплати компенсації. Загальна тривалість виплати компенсації становить шість місяців;
– запровадження негативного механізму стимулювання роботодавців при працевлаштуванні УБД – у разі невиконання роботодавцем протягом року квоти для працевлаштування УБД з нього стягується штраф за кожного непрацевлаштованого громадянина у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення;
– до 1 січня 2028 року встановлюється ЄСВ для УБД на рівні мінімального страхового внеску аналогічно, як це передбачено для резидентів Дія Сіті;
– запровадження пріоритетності надання державної допомоги для УБД при здійсненні ними підприємницької діяльності. Особливо це стосується державної допомоги при здійсненні сільськогосподарської діяльності.