Кадровик
Онлайн-консультаціїНормативна базаКласифікаторДКХПЗразки документівПосадові інструкціїНовиниМатеріалиШпаргалкиКалендарКалькуляториВідпочинОкМагазин
Facebook
Telegram

Новини

Новини

Сортувати за
Датою
Фільтр
Головна
Вхід
ГоловнаНовиниГрафіки роботи при підсумованому обліку робочого часу: 5 акцентів
Останні новини
27.10.2021

Графіки роботи при підсумованому обліку робочого часу: 5 акцентів

 

Досить непросто – розробити графіки роботи (змінності) при підсумованому обліку робочого часу. Тому в цій статті Світлана Лістрова, незалежний експерт з питань трудового законодавства, бухгалтерського обліку та оподаткування, звертає увагу на важливі нюанси під час розробки і затвердження графіків у разі застосування підсумованого обліку робочого часу.


АКЦЕНТ 1 – графіки складаються завчасно на всі місяці облікового періоду

При підсумованому обліку робочого часу, графіки розробляються одразу на всі місяці облікового періоду.

Наприклад, обліковий період – І квартал 2022. Графіки розробляються за календарем п’ятиденного робочого тижня з однаковою тривалістю роботи щодня, вихідні: субота і неділя, скорочення роботи на 1 годину напередодні святкових (неробочих) днів.

Працівників потрібно ознайомити з графіками роботи за всі місяці І кварталу 2022 не пізніше 30 листопада 2021 року. Проте розробити і затвердити графіки потрібно ще раніше, щоб встигнути ознайомити з ними працівників.

АКЦЕНТ 2 – підсумок годин у графіках = нормі за обліковий період 

Наприклад, обліковий період – І квартал 2022. Графіки розробляються за календарем п’ятиденного робочого тижня з однаковою тривалістю роботи щодня, вихідні: субота і неділя, скорочення роботи на 1 годину напередодні святкових (неробочих) днів.

Тоді норма за обліковий період дорівнюватиме підсумку місячних норм робочого часу за січень, лютий і березень 2022:151 год. + 160 год. + 175 год. = 486 год.

Отже, графіки потрібно розробити таким чином, щоб за січень, лютий і березень 2022 в підсумку було 486 годин. Аби отримати такий результат можна вводити скорочені, а інколи й подовжені зміни, їх тривалість і можливість застосування передбачають у наказі (чи Положенні) про запровадженні підсумованого обліку робочого часу.

АКЦЕНТ 3 – міжзмінна перерва ≥ подвійної тривалості попередньої зміни

Під час складання графіків потрібно забезпечити міжзмінну перерви не менше подвійної тривалості попередньої зміни, включаючи перерву (ч. 1 ст. 59 КЗпП). Це означає: якщо зміна триває 12 годин, то наступна може розпочатися не раніше, ніж через 24 години, коли 11 год – то відповідно не раніше, ніж через 22 години.

Тому роботодавці, які оприлюднюють оголошення про вакансії з графіками роботи: 2 (3, 4) дні – робота, 2 (3, 4) дні – відпочинок, власне сигналізують Держпраці, що вони порушують законодавство. Адже якщо 2 дні підряд працювати по 10-12 годин, то міжзмінна перерва буде меншою, ніж того вимагає ч. 1 ст. 59 КЗпП.До речі, суди щодо тривалості міжзмінної перерви підтримують Держпраці.

АКЦЕНТ 4 – щотижневий відпочинок не менше 42 годин 

Таку норму містить ст. 70 КЗпП: тривалість щотижневого безперервного відпочинку повинна бути не менш як сорок дві години.Тому, складаючи графіки роботи, потрібно передбачити щотижневі вихідні дні й навіть позначити їх у графіках. Звісно, це нескладно зробити, коли робота з режимом «доба через дві» чи «доба через три».Коли зміна триває 12 годин це зробити вже складніше, хоча під час переходу, скажімо з першої зміни в другу, такий відпочинок забезпечується.

Зверніть увагу! Норма щодо забезпечення щотижневого відпочинку (42 години) читається так, що її треба не тільки передбачити в графіках, а й дотримуватися фактично.

АКЦЕНТ 5 – зміни до графіків роботи (змінності) не вносяться?!

Графіки роботи розробляються з метою забезпечення роботи протягом облікового періоду відповідно до графіків роботи (змінності). Графік роботи (змінності) складаються для Зміни № 1, Зміни № 2, Зміни № 3, а не для конкретного працівника.

Якщо обліковий період не змінюється, то й графіки не змінюються. Проте якщо введуть нове свято — 28 липня, то графіки все ж доведеться переглягнути.

Працівники, для яких ведеться підсумований облік, звільняються, працевлаштовуються, хворіють, беруть відпустки.

Для того, щоб забезпечити роботу на час відсутності працівників, досить часто приймають на роботу працівника «на підміну». Здебільшого такі працівники трудяться за графіком, що не забезпечує відпрацювання норми робочого часу за обліковий період, тож умови їхньої оплати праці потрібно чітко прописати в локальних актах роботодавця.

При підсумованому обліку робочого часу фактичні години роботи згідно з табелем, як правило, не збігаються з графіками роботи (змінності). Тому наприкінці облікового періоду потрібно визначати, чи є надурочна робота за обліковий період.

Додаткова інформація

Чи не буде порушенням трудового законодавства запровадження для продавців магазину графіка роботи 2 дні поспіль по 12 годин, а потім 2 дні відпочинку читайте в матеріалі Чи можна продавцям магазину працювати позмінно?

Джерело: Advisor & Expert
05.05.2025
Чи потрібно у графіку роботи вказувати посади працівників, які перебувають у відпустках для догляду за дитиною до трьох або шести років?
12.11.2024
Які є виключення щодо роботи в нічний час у період дії воєнного стану
03.07.2024
Яких вимог потрібно дотримуватися у разі встановлення графіків змінності
19.02.2024
Який може бути обліковий період при підсумованому обліку робочого часу
11.10.2023
Який штраф за неведення графіків змінності?
Відділ продажу
0-800-213-787
з 9.00 до 18.00
© Кадровик, Ай Ті Сістем Юкрейн, ТОВ, 2017—2025