Групове інтервʼю: ок чи ні?
Work.ua вирішили дізнатися, як роботодавці та шукачі ставляться до групових співбесід. Зʼясувалося, що така практика найму є у 20% компаній. Водночас чимало рекрутерів вважають групові інтервʼю неефективними (40%) або непідхожими до специфіки компанії чи вакансії (40%), розповідає Євгенія Кузенкова, редакторка в Work.ua
Опитування проводилося в липні 2024 року. У ньому взяли участь 665 роботодавців.
30% шукачів мали досвід групових співбесід. При тому майже половина з них оцінює його як негативний.
Тож маємо такі висновки: кожна пʼята компанія практикує групові співбесіди. Водночас половина шукачів, які стикалися з таким видом інтервʼю, оцінили цей досвід як негативний.
Масовий найм на лінійні посади: коли групова співбесіда — хороший формат
Масова співбесіда — це інструмент рекрутингу, який буде ефективним у досить невеликій кількості випадків.
- Коли у вас періодично відбувається масовий найм лінійних співробітників. Наприклад, пошук продавців-консультантів у різні філії торговельної мережі, кредитних інспекторів у відділення банку тощо. У Work.ua окремі елементи групових співбесід маємо лише для найму менеджерів із продажу, який відбувається регулярно.
- Для вакантної посади необхідні комунікабельність, стресостійкість, певний азарт у конкуренції. Адже це саме ті soft skills, які розкриваються на груповій співбесіді.
- Ви маєте стислі строки на пошук великої кількості людей. Наприклад, вам потрібно знайти 50 касирів. А для цього, залежно від кількості етапів рекрутингу в компанії, може знадобитися кількасот інтервʼю. Вам може забракнути ресурсу, щоби провести їх у форматі 1–2–1.
Але для більшості посад групова співбесіда буде хибним рішенням. Так точно не варто наймати IT-фахівців чи маркетологів, як в історії на початку статті.
Заздалегідь попереджати про формат і тривалість: ключові правила групової співбесіди
У Work.ua немає класичних групових співбесід, хоча на деяких етапах рекрутингу ми запрошуємо на зустріч одразу декількох кандидатів.
Так, при наймі менеджерів із продажу одним з етапів рекрутингу є тестування, яке проводиться онлайн під час зідзвону в Zoom. На ньому присутні до 30 учасників та HR. Усе відбувається так: рекрутер знайомиться з учасниками; пояснює, як пройде зустріч; надсилає посилання на тест і кандидати проходять його.
Звісно, це не співбесіда. І такий формат ми вибираємо, щоб шукачі могли поставити запитання, якщо в них виникають технічні чи інші труднощі. Знову ж, про всі ці деталі ми попереджаємо й пояснюємо, чому це відбувається саме так.
Ще на одному етапі найму ми запрошуємо по 2 людини на співбесіду: рекрутера і тренера з продажу, а також двох кандидатів. Ми підкреслюємо, що вони не конкуренти, і ми можемо запропонувати офер обом шукачам.
Від ідеї класичних групових співбесід ми відмовилися, бо це не дозволяє розкрити кожного кандидата і приділити йому достатньо уваги.
Ось декілька порад, які допоможуть не відлякати шукачів від незвичного формату:
- Про те, що співбесіда буде колективною, обовʼязково потрібно попереджати заздалегідь.
- Не зайвим буде пояснити, чому зустріч буде саме такою, а також що на ній відбуватиметься.
- Попередьте кандидатів, скільки часу може зайняти співбесіда та дотримуйтеся таймінгу.
Формат і тривалість групової співбесіди
Формат співбесіди завжди залежить від етапу рекрутингу, посади, особливостей компанії. Проте на загал колективне інтервʼю може відбуватися за такою структурою:
- HR надає кандидатам базову інформацію про компанію, її структуру, умови майбутньої співпраці тощо.
- Кандидати по черзі коротко розповідають про себе та свій досвід.
- За потреби рекрутер ставить запитання для уточнення даних.
- HR пропонує кандидатам узяти участь в Assessment center, тобто певній діловій грі.
Assessment center — підхожий інструмент для посад, які передбачають взаємодію з незнайомими людьми в реальних умовах. Наприклад, під час групової співбесіди на менеджера з продажу можна розбити учасників на пари й попросити продати товар чи послугу компанії напарникові.
Щодо кількості учасників і тривалості колективної співбесіди, то тут теж усе індивідуально й залежить від бачення рекрутера та керівника. Проте варто виходити з того, що зустріч на більш як 2 години буде надмірно важкою для всіх сторін.
Переваги та недоліки групової співбесіди
🔥Подібний формат допомагає заощадити час рекрутерів. Групова співбесіда може бути безальтернативним варіантом при масовому наймі працівників у стислі строки.
🔥Під час групової співбесіди кандидати можуть розкрити такі якості, як комунікабельність, стресостійкість, готовність до роботи в умовах конкуренції.
🔥У рекрутера чи керівника є змога з допомогою Assessment center помістити кандидата в умови, наближені до реальної роботи, та оцінити його дії. Наприклад, запропонувати гру, під час якої шукач має продати товар чи послугу компанії.
👎Групова співбесіда — геть не універсальний метод підбору кадрів. Вона підходить лише для масових лінійних посад, як-от оператор кол-центру чи продавець-консультант. Для більшості позицій цей інструмент рекрутингу буде недоречним.
👎Будь-яка співбесіда — це вже стрес для шукача. А колективна — тим паче. Людина може розгубитися і не продемонструвати весь свій потенціал.
👎Формат групової співбесіди може просто відлякати шукача, і він відмовиться від такого інтервʼю.
👎Під час масової співбесіди рекрутер приділяє менше часу кожному шукачу. Тож є велика ймовірність упустити потенційний талант.