Чи буде штраф за порушення ведення Табелю обліку робочого часу

Під час війни діють спеціальні правила залучення працівників до роботи. А в декого з них – і спеціальні норми робочого часу. Проте, війна мине, ми переможемо, а значить, треба буде повернутися до базових норм трудового права. Про один з таких випадків розповідає Канарьова Наталія, Дебет-Кредит, на прикладі свіжого рішення ВС. Коментар до Постанови ВС від 18.05.2022 р., справа № 819/939/18
Зміст справи
Держпраці було проведено (ще до війни) інспектування СГК, за результатами якого складено акт та зафіксовані порушення законодавства про працю, серед іншого:
– не відображення в табелях робочого часу за грудень 2017 року, січень і березень 2018 року відпрацьовані працівниками години у святкові дні – 25.12.2017, 01.01.2018, 08.03.2018 (ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці»).
Суть порушення: окремі працівники СГК працювали по 7 годин у святкові дні: 08.03.2018; 01.01.2018; 25.12.2017. Однак, у табелях обліку робочого часу за відповідні місяці не відображено відпрацьовані працівниками години у святкові дні.
25.04.2018 р. Управлінням Держпраці прийнято постанови про накладення штрафу в сумі 3 723 гривень за не відображення в табелях робочого часу відпрацьовані працівниками години у святкові дні.
Звісно, сільгоспкооператив, вважаючи дії посадових осіб щодо винесених припису та постанови протиправними, звернувся до суду.
Що вирішили в судах попередніх інстанцій
Думки судів першої та апеляційної інстанції розійшлись – як перша інстанція стала на бік Держпраці, то апеляційна – визнала її дії протиправними.
Свій висновок апеляційний суд обґрунтував встановленими у цій справі обставинами, відповідно до яких з табелів робочого часу за грудень 2017 року, січень, березень 2018 року вбачається, що в них графа за 25.12.2017 року, 01.01.2018 року та 08.03.2018 року заповнена і проставлено працівникам 7 год. робочого часу та з урахуванням цих днів вказано підсумовану кількість робочого часу в графі «всього». Тобто, відпрацьований робочий час у святкові дні відображений у табелях робочого часу.
При цьому, на переконання апеляційного суду, не заповнення графи «з них святкові» не спростовує запису робочого часу і його підсумованого обліку в табелях робочого часу...
А ВС не поголився!
Разом з тим, колегія суддів ВС не погоджується з таким висновком апеляційної інстанції та вважає, що Держпраці цілком вірно встановила порушення.
Відповідно до ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці» роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.
Підпунктом 1.4 п. 1 наказу Держкомстату від 05.12.2008 р. № 489 затверджено та введено в дію з 1 січня 2009 року типові форми первинної облікової документації підприємств, установ, організацій, що додаються, зокрема, № П-5 «Табель обліку використання робочого часу», у якому передбачено графу «Години роботи у вихідні та святкові дні».
Тому, роботодавець (у спірному випадку СГК) був зобов`язаний у встановленому законом порядку забезпечити достовірний, тобто такий, який відповідає дійсності, облік виконуваної працівником роботи, зокрема, належну фіксацію відомостей про використання робочого часу у вихідні та святкові дні.
Оскільки заповнений належним чином Табель обліку використання робочого часу є підставою для здійснення нарахування та виплати працівникові заробітної плати, то його достовірне і правильне оформлення відповідно до вимог законодавства є важливою передумовою для дотримання трудових гарантій особи, зокрема, щодо оплати праці у повному розмірі.
Відтак, Держпраці вірно встановила факт неналежного оформлення Табелю обліку використання робочого часу, а саме – не зазначення у графі «Години роботи у вихідні та святкові дні» відповідних даних щодо часу роботи працівників у святкові дні 25.12.2017, 01.01.2018 та 08.03.2018.
ВС вважає, що незабезпечення ж достовірного обліку виконуваної працівником роботи є самостійним порушенням незалежно від того, чи призвело це до порушення трудових гарантій працівників щодо оплати праці, чи ні.
Тож, штраф у цій частині ВС визнав правомірним.
Від редакції
Наведемо і ми кілька порад щодо цього випадку.
По-перше, розмір мінімальної зарплати зараз майже вдвічі більший. Отже, штраф за таке порушення (кожне з «інших»!) становить вже 6700 грн. А це не жарти.
Однак, штрафу можна уникнути. Якщо вчасно виконати припис інспектора щодо виправлення цієї помилки в Табелі. Тож, щодо кожного «іншого» порушення за ст. 265 КЗпП вимагайте чіткого припису, як його виправити і в які терміни.
По-друге, форма Табелю на сьогодні існує лише рекомендована, те саме стосується і правил його складання.