Кадровик
Онлайн-консультаціїНормативна базаКласифікаторДКХПЗразки документівПосадові інструкціїНовиниМатеріалиШпаргалкиКалендарКалькуляториВідпочинОкМагазин
Facebook
Telegram

Новини

Новини

Сортувати за
Датою
Фільтр
Головна
Вхід
ГоловнаНовиниЧи буде штраф за порушення ведення Табелю обліку робочого часу
Останні новини
16.11.2022

Чи буде штраф за порушення ведення Табелю обліку робочого часу

Під час війни діють спеціальні правила залучення працівників до роботи. А в декого з них – і спеціальні норми робочого часу. Проте, війна мине, ми переможемо, а значить, треба буде повернутися до базових норм трудового права. Про один з таких випадків розповідає Канарьова Наталія, Дебет-Кредит, на прикладі свіжого рішення ВС. Коментар до Постанови ВС від 18.05.2022 р., справа № 819/939/18

 

Зміст справи 

Держпраці було проведено (ще до війни) інспектування СГК, за результатами якого складено акт та зафіксовані порушення законодавства про працю, серед іншого:

– не відображення в табелях робочого часу за грудень 2017 року, січень і березень 2018 року відпрацьовані працівниками години у святкові дні – 25.12.2017, 01.01.2018, 08.03.2018 (ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці»).

Суть порушення: окремі працівники СГК працювали по 7 годин у святкові дні: 08.03.2018; 01.01.2018; 25.12.2017. Однак, у табелях обліку робочого часу за відповідні місяці не відображено відпрацьовані працівниками години у святкові дні.

25.04.2018 р. Управлінням Держпраці прийнято постанови про накладення штрафу в сумі 3 723 гривень за не відображення в табелях робочого часу відпрацьовані працівниками години у святкові дні.

Звісно, сільгоспкооператив, вважаючи дії посадових осіб щодо винесених припису та постанови протиправними, звернувся до суду.

 

Що вирішили в судах попередніх інстанцій

Думки судів першої та апеляційної інстанції розійшлись – як перша інстанція стала на бік Держпраці, то апеляційна – визнала її дії протиправними. 

Свій висновок апеляційний суд обґрунтував встановленими у цій справі обставинами, відповідно до яких з табелів робочого часу за грудень 2017 року, січень, березень 2018 року вбачається, що в них графа за 25.12.2017 року, 01.01.2018 року та 08.03.2018 року заповнена і проставлено працівникам 7 год. робочого часу та з урахуванням цих днів вказано підсумовану кількість робочого часу в графі «всього». Тобто, відпрацьований робочий час у святкові дні відображений у табелях робочого часу.

При цьому, на переконання апеляційного суду, не заповнення графи «з них святкові» не спростовує запису робочого часу і його підсумованого обліку в табелях робочого часу...

 

А ВС не поголився! 

Разом з тим, колегія суддів ВС не погоджується з таким висновком апеляційної інстанції та вважає, що Держпраці цілком вірно встановила порушення.

Відповідно до ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці» роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.

Підпунктом 1.4 п. 1 наказу Держкомстату від 05.12.2008 р. № 489 затверджено та введено в дію з 1 січня 2009 року типові форми первинної облікової документації підприємств, установ, організацій, що додаються, зокрема, № П-5 «Табель обліку використання робочого часу», у якому передбачено графу «Години роботи у вихідні та святкові дні».

Тому, роботодавець (у спірному випадку СГК) був зобов`язаний у встановленому законом порядку забезпечити достовірний, тобто такий, який відповідає дійсності, облік виконуваної працівником роботи, зокрема, належну фіксацію відомостей про використання робочого часу у вихідні та святкові дні.

Оскільки заповнений належним чином Табель обліку використання робочого часу є підставою для здійснення нарахування та виплати працівникові заробітної плати, то його достовірне і правильне оформлення відповідно до вимог законодавства є важливою передумовою для дотримання трудових гарантій особи, зокрема, щодо оплати праці у повному розмірі.

Відтак, Держпраці вірно встановила факт неналежного оформлення Табелю обліку використання робочого часу, а саме – не зазначення у графі «Години роботи у вихідні та святкові дні» відповідних даних щодо часу роботи працівників у святкові дні 25.12.2017, 01.01.2018 та 08.03.2018.

ВС вважає, що незабезпечення ж достовірного обліку виконуваної працівником роботи є самостійним порушенням незалежно від того, чи призвело це до порушення трудових гарантій працівників щодо оплати праці, чи ні.

Тож, штраф у цій частині ВС визнав правомірним. 

 

Від редакції

Наведемо і ми кілька порад щодо цього випадку. 

По-перше, розмір мінімальної зарплати зараз майже вдвічі більший. Отже, штраф за таке порушення (кожне з «інших»!) становить вже 6700 грн. А це не жарти. 

Однак, штрафу можна уникнути. Якщо вчасно виконати припис інспектора щодо виправлення цієї помилки в Табелі. Тож, щодо кожного «іншого» порушення за ст. 265 КЗпП вимагайте чіткого припису, як його виправити і в які терміни. 

По-друге, форма Табелю на сьогодні існує лише рекомендована, те саме стосується і правил його складання. 

Джерело: Дебет-Кредит
08.07.2025
Працівника мобілізовано, але жодних документів не надано: як оформити його відсутність?
26.06.2025
Як показати у табелі обліку робочого часу роботу у вихідний день та надання іншого дня відпочинку
09.06.2025
Хто з працівників підприємства має підписувати табель обліку робочого часу і де саме він має зберігатися на момент перевірки?
22.05.2025
Як відобразити ненормований робочий день водія у табелі обліку робочого часу
16.05.2025
Як заповнити табель обліку використання робочого часу, якщо працівник надомник чи дистанційник (працює віддалено, поза офісом)
Відділ продажу
0-800-213-787
з 9.00 до 18.00
© Кадровик, Ай Ті Сістем Юкрейн, ТОВ, 2017—2025