Страховий та трудовий стаж, подання відомостей про трудові відносини

Страховий стаж є ключовим елементом системи соціального забезпечення в Україні. Його історія тісно пов’язана з розвитком регулювання процесів взаємовідносин між працівником та роботодавцем, соціального страхування та пенсійної системи. Зміни, що відбулися протягом останніх десятиліть, відображають перехід до сучасної страхової системи, яка базується на принципах солідарності та персональної відповідальності.
До 01.01.2004 в Україні основним критерієм для призначення пенсії був трудовий стаж — період, протягом якого особа офіційно працювала на підприємствах, в установах або організаціях. Поняття “трудовий стаж” охоплювало як фактичну зайнятість, так і інші періоди, прирівняні до роботи, наприклад: навчання, служба в армії, догляд за дитиною.
Система фінансування пенсій у цей період ґрунтувалася на розподільчому принципі: населення, що працювало сплачувало внески до бюджету, з якого фінансувалися пенсії пенсіонерам. Індивідуальний облік внесків фактично не вівся.
З 01.01.2004 Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 № 1058-IV впроваджено поняття “страховий стаж”.
Страховий стаж – період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Ключова зміна — індивідуальний облік внесків. Кожен працівник отримав персональний обліковий запис, де фіксується розмір заробітної плати та сума сплачених внесків.
Пенсійний стаж — це поняття, що об’єднує трудовий стаж до 2004 року та страховий стаж після 2004 року. Фактично, зараз це синонім страхового стажу, оскільки саме він враховується при призначенні пенсії.
Історія страхового стажу в Україні демонструє поступовий перехід від колективної, розподільчої системи пенсійного забезпечення до сучасної моделі, що базується на персоніфікованому страхуванні, цей процес триває й надалі.
Отже, кількість набутого стажу впливає на:
- право на вихід на пенсію;
- розмір пенсії;
- розмір лікарняних виплат;
- розмір допомоги по безробіттю;
- пільгові умови праці (для окремих категорій).
Основним документом, що містить відомості про трудову діяльність та підтверджує стаж до 2004 року, є трудова книжка.
З 10.06.2021 Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі” від 05.02.2021 № 1217-ІХ (далі — Закон 1217) запроваджено облік трудової діяльності працівників в електронній формі.
Електронна трудова книжка є цифровим аналогом паперової та містить всю інформацію про трудовий та страховий стаж працівника.
Пунктом 2 розділу ІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону 1217 встановлено п’ятирічний період, протягом якого відбувається включення Пенсійним фондом України до Реєстру застрахованих осіб відомостей про трудову діяльність працівників на підставі відомостей поданих страхувальниками або застрахованими особами. Після завершення цих робіт наявні та належно оформлені трудові книжки видаються працівникам особисто під підпис.
Тобто, протягом вказаного періоду роботодавці або працівники мають подати скан-копії трудових книжок до Пенсійного фонду та, надалі, вносити нові записи про призначення/звільнення/переведення лише в електронному вигляді.
Страхувальники (роботодавці) мають змогу подати відомості про трудову діяльність працівника через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua): здійснити вхід до кабінету страхувальника на вебпорталі електронних послуг за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП); у розділі “Комунікації з ПФУ” обрати сервіс “Відомості про трудову діяльність робітника”, заповнити форму звернення (РНОКПП та ПІБ особи), натиснути “Пошук”, далі натиснути “Додати файл” та завантажити кольорову скан-копію трудової книжки відповідного працівника; підписати звернення КЕП та відправити до ПФУ.
Зокрема, працівник може самостійно подати свою трудову книжку або інші документи про стаж скориставшись сервісом вебпорталу: здійснити вхід на вебпортал електронних послуг за допомогою КЕП; в розділі “Комунікації з ПФУ” обрати пункт “Відомості про трудові відносини”, натиснути “Додати файл” та завантажити заздалегідь підготовлені кольорові скановані копії документів; поставити позначку, що підтверджує згоду на обробку персональних даних, підписати звернення КЕП та відправити до ПФУ.