Перевірки роботодавців: як війна вплинула на інспекції та які штрафи передбачені за порушення законодавства

Щодо можливості проведення органами Держпраці перевірок роботодавців під час війни. Чи проводить Держпраці перевірки і якщо так, то які? Про причини для проведення перевірок, алгоритм позапланових перевірок, а також про те, чи застосовуються штрафи за порушення законодавства про працю у воєнний час, – розповідає Наталія Жарюк, юристка АО «Юридична компанія Віннер», budni.robota.ua
Можливість проведення органами Держпраці планових та позапланових перевірок
Із запровадженням воєнного стану в України Урядом було покладено мораторій на проведення планових перевірок з боку контролюючих органів (Постанова КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» № 303 від 13.03.2022). Є чимало думок з приводу доцільності подібних дій з боку органів державної влади. Водночас п. 2 вищезгаданої Постанови регламентує, що дозволено здійснювати позапланові заходи державного нагляду (контролю) в окремих сферах за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природнього середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань країни. Відповідно, позапланові перевірки проводяться на підставі рішень місцевих органів виконавчої влади, які забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Попри те, що органи Держпраці мають право проводити планові та позапланові перевірки, на період дії вищезазначеної Постанови (у виключних випадках) вони наділені правом лише на проведення позапланових перевірок (вказана вимога також закріплена у нормах Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).
Згідно ст. 16 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у період дії воєнного стану центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи можуть здійснювати за заявою працівника або профспілки позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізичними особами, які використовують найману працю, в частині додержання вимог цього Закону, а також з питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів.
Причини для проведення позапланової перевірки органами Держпраці
- роботодавець приховує трудові відносини (працівники не оформлені офіційно, цивільно-правовий договір замість трудового договору);
- безпідставне звільнення чи припинення трудового договору;
- безпідставне призупинення дії трудового договору;
- примусові відпустки без збереження зарплати;
- переведення на іншу посаду без згоди працівника;
- зміна істотних умов праці без повідомлення працівника;
- несвоєчасна виплата зарплати.
Як здійснюються позапланові перевірки?
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються у порядку, встановленому Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану здійснюються:
- За наявності підстав, визначених абз. 5, 8, 9, 10 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», вказані положення регламентують такі підстави:
- звернення фізичної особи про порушення, які завдали шкоди її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому середовищу або безпеці держави. Але таке звернення має бути підтверджено відповідними документами або їх копіями, що підтверджують порушення;
- доручення Прем’єр-міністра України про перевірку СГ у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що робить значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, пов’язаного з діяльністю підприємства;
- рішення суду.
2. За зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації.
3. У зв’язку з невиконанням суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
Штрафи за порушення законодавства про працю
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 Кодексу законів про працю України, не застосовуються.
У разі, якщо за результатами перевірки контролюючий орган виявив у вас порушення, про що склав відповідний припис, то не варто відкладати усунення цих порушень, адже в такому випадку ви потрапляєте під «амністію» і позбавляєтесь обов’язку сплатити штраф.
Якщо ж ви проігнорували припис, виданий органом Держпраці, то чекайте на застосування штрафних санкцій на підставі ст. 265 Кодексу законів про працю. Розмір штрафів обчислюється, зважаючи на розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення правопорушення.
Загальні правила накладення штрафів (ст. 265 КЗпП):
- штрафи уповноважені накладати органи Держпраці;
- порядок накладення та сплати штрафних санкцій регулюється Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення;
- строки давності для застосування штрафів, вказані у ст. 265 КЗпП, не застосовуються;
- накладений штраф може бути оскаржений в судовому порядку.
Якщо штрафних санкцій, зазначених у ст. 265 КЗпП, можна уникнути під час дії воєнного стану, то з адмінштрафами, які накладаються на підставі ст. 41 КУпАПу, жодних послаблень на період дії воєнного стану не передбачено. У разі наявності на те підстав, органом Держпраці може бути складений протокол про адміністративне правопорушення (ст. 254 КУпАП) і на підставі зазначеного протоколу виноситься постанова про притягнення до адміністративної відповідальності. За порушення, передбачені ч. 1-4, 7 ст. 41 КУпАП, виносити постанови про притягнення до адміністративної відповідальності уповноважені суди (ст. 221 КУпАП).
На завершення варто додати, що Державна служба України з питань праці затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До нього включено 18 747 суб’єктів господарювання. Попри те, що в країні діє мораторій на планові перевірки, наявність такого наказу може свідчити про те, що законодавець налаштований внести зміни до чинного законодавства в частині проведення перевірок контролюючими органами.