Як зберегти стосунки зі співробітниками після звільнення
Офбординг – важливий процес у житті будь-якої компанії, який часто недооцінюється. CleverStaff разом з Катериною Сергієнко, IT Recruitment Consultant, Head of Recruitment і менторкою PRJCTR, зібрали поради, як при звільненні мінімізувати стрес та зберегти стосунки, матеріал підготувала Олена Тархова, budni
Звільнили або сам звільнився? Ну ок, зі всіма буває, сторінку перегорнули, двері зачинили і дивимося на нових кандидатів. Але ці люди – незавершена глава, особливо в умовах вузьких ніш, де всі одне одного знають і «сарафанка» працює досить потужно. Тому некоректний офбординг або його відсутність – це не ОК.
Ось деякі негативні наслідки:
- Порушення довіри. Недостатня чи некомпетентна комунікація під час звільнення може порушити довіру між співробітником і керівництвом компанії, а також між іншими членами команди.
- Втрата продуктивності та важкий психологічний клімат. Неправильно організоване звільнення може призвести до втрати продуктивності, оскільки співробітники відволікаються на дану ситуацію й відчувають невпевненість у майбутньому.
- Погіршення репутації компанії. Негативний досвід звільнення може стати предметом обговорення у робочих колах та серед інших професіоналів, що може погіршити репутацію компанії як роботодавця. Нетворк – це дуже важливо!
- Втрата талантів. Поганий офбординг може призвести до того, що колишній співробітник даватиме негативний фідбек, коли його знайомі будуть запитувати про дану компанію. І потенційні бажані кандидати не захочуть мати справу з таким роботодавцем.
- Втрата коштів. Неправильне звільнення може призвести до витрат на юридичні послуги, компенсаційні виплати тощо.
Кілька кроків, які допоможуть здійснити офбординг правильно:
- Підготовка до розмови. Підготуйтеся до розмови, зберігаючи професіоналізм, неупередженість та емпатію. Підкресліть сильні сторони та досягнення працівника.
- Чесність і прозорість. Відкрито обговоріть причини звільнення. Не приховуйте інформацію та намагайтеся бути чесними щодо ситуації.
- Підтримка після звільнення. Підтримайте співробітників, запропонувавши рекомендації, перегляд резюме, підключення до професійної мережі тощо.
- Конфіденційність. Зберігайте її під час офбордингу та уникайте розмов про звільнення з іншими співробітниками без дозволу працівника.
Підготовка передбачає обговорення ситуації з тімлідом/керівником, збір технічної інформації (залишок відпустки, корпоративна техніка, доступи тощо), перевірку угоди між компанією та працівником. Якщо є потреба або певні ризики – консультація з юристом.
Під час приватної розмови зі співробітником про звільнення варто проговорити все максимально конкретно та повідомити про дату виплат (зарплата, бонуси) і фінальний день, компенсацію відпустки, готовність надати рекомендації, допомогти у майбутньому словом або ділом.
Exit Interview. Це відверта розмова щодо виправданих і невиправданих очікувань, взаємодії з колегами й керівництвом, обґрунтованості рішень тощо, яка дає можливість отримати цінний фідбек. Крім того, це нагода показати співробітнику, що він може бути запрошений назад у компанію в майбутньому (звісно, якщо це можливо).
Під час фінального інтерв’ю говоріть прямо і чесно про причини такого рішення, зберігаючи при цьому професіоналізм і повагу до співробітника, виявляйте емпатію та розуміння ситуації, будьте готові відповісти на будь-які питання.
Чек-лист питань для Exit Interview:
- Чи задоволені ви своїм досвідом роботи в компанії?
- Чи відчували ви свою цінність в компанії?
- Чи достатньо у вас було інструментів і техніки для ефективного виконання задач?
- Як би ви оцінили можливості для кар’єрного зростання та розвитку?
- Чи були ви задоволені рівнем комунікації в команді?
- Які були враження від керівництва компанії?
- Які аспекти робочого середовища подобалися найбільше? Які – найменше?
- Що б ви хотіли побачити зміненим або поліпшеним у роботі компанії?
- Які пункти або процедури, ви вважаєте, потребують більшої уваги або перегляду з боку управління?
- Ви б порекомендували компанію своїм друзям, які знаходяться в пошуку роботи?
- Чи розглядаєте ви можливість знову працювати з нами через деякий час?
Розмова з командою. Звільнення так чи інакше впливає на перебіг справ в усьому відділі. Тому команді треба теж прозоро донести цю інформацію, розказавши про його причини та ймовірні тимчасові зміни у робочому процесі.
Наостанок
Катерина наголошує, що звільнення – це нормальна частина employee life cycle у компанії. Вже минули часи, коли люди працювали по 10-15 років в одного роботодавця. Наразі можна кардинально змінювати кар’єру декілька разів за життя, адже інколи саме звільнення сприяє перегляду вектора і є каталізатором руху до кращих варіантів, кар’єрних стрибків й успіху, але аж ніяк не кінцем світу.
Робота – це лише частина життя, а не сенс існування. Розуміння цього зробить процес звільнення керованим і знизить градус стресу для всіх.