Як поводитися при конфліктах на роботі

Конфлікти на роботі — небезпечна ситуація в колективі, зіткнення декількох протилежних поглядів на конкретні речі чи роботу. Вона може виникати раптово і неочікувано. Тому кожний керівник повинен мати конкретну ефективну стратегію, за якою швидко та вчасно здатний вирішити конфлікт, а свідомий працівник уникнути чи взагалі вчасно припинити перепалку. Лоліта Платошкіна на Jobs.ua розповідає про конфлікти, як поводитись та як розібратися в конфліктних ситуаціях на роботі.
Якщо конфліктна ситуація виникла вперше чи одноразово
Рівень і важкість конфліктної ситуації в колективі можна оцінити ще з самого початку. По-перше, по тому які за характером люди починають конфліктувати. По-друге, складність конфлікту. Якщо це звичайне обговорення та суперечки по задачі, то найчастіше вони вирішуються швидко і просто. Якщо це серйозний проект і серйозний замовник, то такі питання вимагають довше часу на рішення та обговорення. По-третє, можна оцінити стан та настрій кожного працівника окремо і вчасно запобігти проблемній ситуації або звести саму ситуацію в позитивне річище чи пом’якшити.
Якщо конфліктна ситуація постійно повторюється
Якщо конфліктна ситуація постійно чи часто повторюється - це дзвіночок для керівника, що конфлікт переходить в щось хронічне. Тут також можуть бути декілька варіантів рішення, відповідно до справжніх причин виникнення конфлікту. Поспостерігайте, як робітники при цьому поводяться. Вони мають конкретні проблеми в вирішенні завдання чи особисто недолюблюють один одного, чи то конфлікти відбуваються через їх особисті характери. Якщо суперечки в команді переходять в хронічний стан, то час діяти - спілкуватись з командою, вказати на проблему, запропонувати декілька варіантів її рішення.
Якщо один і той самий колега підбиває та влаштовує перепалки
Якщо серед колег є ті, які постійно конфліктують саме з вами чи з кимось, підбивають на словесну перепалку, будьте пильними, адже не відомо, коли та що від них чекати. Деякі допоможуть вам знизити градус накалу в комунікації або уникнути конфліктної ситуації взагалі.
В спілкуванні народжується істина
Будь-яку конфліктну ситуацію можливо подолати, спілкуючись з опонентом і всі моменти, які до цього могли бути не вирішені, недосказані та проігноровані, озвучуються. Тому, якщо конфліктна ситуація виникла вперше, або конфліктна ситуація постійно повторюється з колегою по команді чи компанії - поговоріть тет-а-тет. Краще це зробити не при всіх, і в спокійному тоні та настрої, уникайте надмірної емоційності. Цілком можливо, що колега не здогадується, що робить вам неприємно і змінить свою поведінку.
Не ігноруйте ситуацію
Захисною реакцією вашого організму може стати саме ігнорування. Повірте, це не вихід з конфлікту, а тимчасове затихання, що рано чи пізно переросте в посилення напруги та в кінцевому рахунку загрожує емоційним вибухом. Ще одним дієвим варіантом може стати мінімізація спілкування з колегою, якщо ви не можете знайти з ним спільної мови і він не піддається домовленостям. Варіант - спілкуватися по ділу і тільки по роботі, по завдання та поточним питанням на вирішення.
Спостерігайте за колегами, колективом та змінами
Найголовніше правило завчасно попередити конфліктну ситуацію - спостереження. Можливо вам траплялась така ситуація, коли ви чисто інтуїтивно відчували, що в спілкуванні з колегою щось не так, чи може він/вона на щось образились. Покладайтесь на свої власні відчуття, спостерігайте за колегами та їх поведінкою. Іноді навіть цього достатньо, щоб зрозуміти, що назріває конфлікт чи непорозуміння. Спостерігайте й поведінку співробітника чи колеги, коли розмова по душах вже відбулась. Якщо ви дійшли конкретного консенсусу та домовленостей, то придивіться, чи готовий він їх виконувати, чи виконує.
Зводьте конфліктні ситуації в позитивне русло
Пам’ятайте, що нічого так не полегшає та не згладжує конфліктні ситуації, як гумор. Спробуйте увести конфліктну ситуацію в гумор, але якщо ви не та людина, яка полюбляє і вміє доречно кепкувати, намагайтесь не погіршувати ситуацію власними наріканнями чи бубонінням.
Не скигліть, не жалійтесь та не докоряйте
Намагайтесь не погіршувати конфліктну ситуацію. Проблеми та суперечки значно погіршують та понижують психологічний стан всієї команди. Якщо ви навантажуєте атмосферу скигленням, жалістю чи докорами, то колектив може сприйняти вас, як важку людину. Подібні напруження значно втомлюють колектив та пригнічують його.