Тренінг з нуля: маршрутна карта для HR-фахівців

Один з головних HR-трендів 2021 – це навчання персоналу. Швидко мінливі обставини змушують все більше компаній звертати увагу на розширення спектра як технічних навичок, так і лідерство, творчість, креативність і багато іншого.
13 травня на YouTube-каналі Hurma пройшов вебінар на тему: «Тренінг з нуля. Маршрутна карта для HR-фахівців», який провела Любов Прядко. Для тих, хто не встиг приєднатися, Анна Михайлова, Команда Hurma, підготували статтю з головними тезами з вебінару.
- Зняття тренінгового запиту
- Знати. Робити. Відчувати. Як визначити цілі тренінгу?
- На що звертати увагу під час роботи із зовнішніми авторами
- Як створити тренінг внутрішніми силами
- Створення навчального досвіду під час події
- Оцінка тренінгової ефективності
Пару слів про Любов Прядко
Любовь Прядко – керівник напрямку навчання і розвитку персоналу компанії Ciklum з 10-річним стажем в навчанні дорослих. Займалась навчанням персоналу в компаніях сфери фінансового консалтингу та IT. Сертифікований фасилітатор agile-команд ICAgile, член міжнародної асоціації фахівців з розвитку персоналу (Association for Talent Development).
Нам потрібен тренінг: як зняти тренінговий запит
У будь-якій компанії, до будь-якого HR-фахівця рано чи пізно приходить менеджер із запитом проведення навчання або ж тренінгу. І завдання HR на цьому етапі — зняти тренінговий запит.
Навіщо компаніям навчання?
Функція навчання в компанії існує, щоб допомогти в декількох основних цілях:
- досягти стратегічних цілей;
- закрити нестачу навичок або потребу в перепрофілювання;
- встановити стандарти якості;
- зменшити витрати;
- стимулювати інновації.
Однак в реальності фахівці з навчання стикаються із запитами на навчання:
- щоб магічним чином розв'язати будь-яку проблему;
- щоб мотивувати співробітників;
- для згуртування команди;
- як винагороду;
- всі вчать і нам потрібно.
Народження запиту на навчання виглядає як пряма реакція на якусь проблему або неполадки в робочому процесі. Наприклад, презентація клієнту пройшла погано, у команди проблеми зі спілкуванням, менеджер не делегує. Отже, відразу виникає ідея провести тренінг і всьому навчити. При цьому не варто кидатися вирішувати кожен даний запит, не зрозумівши його причину і мету.
Дуже важливо розуміти, що навчання не розв'язує проблеми
- Відсутності достатньої кількості інформації
- Мотивації та заохочення
- неправильного найму
- Відсутності інструментів для виконання завдання
- Нечітких стандартів і вимог до ролі
- Відсутності зрозумілого зворотного зв'язку
- Проблем з менеджментом
- Поганих або відсутніх процесів
Тому, перш ніж взяти в роботу тренінговий запит, дуже важливо поставити наступний ряд питань:
- Хто внутрішній замовник? Хто приймає рішення?
- Хто цільова аудиторія?
- Яке завдання ми вирішуємо?
- Як ми будемо знати, що навчання її вирішило?
- Що крім навчання вже пробували зробити, щоб вирішити цю задачу?
- Які обмеження? (Терміни, бюджет тощо)
- Як ми переконаємося, що цільова аудиторія зможе застосувати необхідні знання?
Знати. Робити. Відчувати. Яка з цілей тренінгу дійсно мета тренінгу?
Рівні цілей навчання з теорії таксономії навчання Б. Блума
Після Другої світової війни група американських педагогів і психологів під керівництвом Бенджаміна Блума розробила правила чіткого та однозначного формулювання і порядку цілей навчання. На думку Блума, цілі навчання безпосередньо залежать від ієрархії розумових процесів.
Учасник навчального процесу може:
- Повторити навчання (знання)
- Пояснити інформацію (розуміння)
- Використовувати інформацію в новій ситуації (застосування)
- Аналізувати та піддавати сумніву інформацію (аналіз)
- Оцінювати інформацію (оцінка)
- Створювати ціле з окремою інформації (синтез)
Залежно від цілей навчання, може відрізнятися як кількість інформації, так і профіль тренера або активності, які ви включаєте в навчальну програму.
Як під час роботи з замовником визначати ці цілі?
Щоб спростити работу з замовниками я використовую матриці для визначення потреби цільової аудиторії.
Ще один варіант такої матриці для роботи з замовниками – цілі від зворотного. Ми ставимо собі питання, що хоче отримати наша цільова аудиторія в результаті навчання. Також потрібно подумати, чому наші учасники не дійшли цієї мети в результаті навчання.
Результат постановки цілей – технічне завдання для вендора або внутрішнього експерта
Купити. Не можна. Розробити. Як працювати з зовнішніми тренерами та провайдерами?
В залежності від цілей навчання, ми можемо вирішити – купити тренінг або розробити його самостійно.
Коли потрібен зовнішній партнер?
- Запит не унікальний
- Ні внутрішньої експертизи
- Потрібно заощадити час внутрішніх експертів
- Запит єдиний або точковий
- Потрібна сертифікація або підтвердження навчання
Поширені критерії вибору зовнішнього партнера
- Глибина експертизи
- Наявність практичного досвіду
- Репутація на ринку / відгуки / сертифікація
- Готовність адаптувати матеріал під запит
- Передтренінгова діагностика
- Посттренінгова підтримка
- Особистість тренера
- Стиль навчання
- Вартість
- Доступність в необхідний період
- Мова
- Формат
Тривожні ознаки при виборі зовнішнього партнера
- Один тренер читає багато різнопланових курсів навчання
- Готовий на все, що ви скажете
- Чи не практик в цій сфері
- Немає або мало відгуків
- Не готовий адаптувати програму
- Немає можливості подивитися демо
- Немає ніякої структури тренінгу
Коли працювати з внутрішніми експертами
- Запит унікальний для конкретної індустрії, наприклад, навчання внутрішньому процесу
- У вас є відмінний експерт, який готовий ділитися досвідом
- Коли потрібно навчити процесу або системі
- Коли навчання - частина впровадження змін
- Коли обмежений бюджет
Але при роботі з внутрішніми експертами, можна зіткнутися з такими складнощами, як те, що експерт – НЕ викладач, а практик, який хоче розповісти все і відразу. Крім того, хороший експерт потрібен всім, а сама експертність – це ще не означає вміння працювати з аудиторією і структурувати інформацію.
У такому випадку потрібно допомогти йому визначити мету навчання і рівень складності інформації, а також допомогти зі структуризацією контенту, роботою зі слайдами та візуалізацією, урізноманітнити активності та залучити аудиторію. Все це допоможе вам отримати віддачу від процесу навчання інших.
Створення досвіду учня
Досвід учня – це будь-яка взаємодія з курсом, програмою або іншим досвідом, в рамках якого проходить навчання. Досвід учня НЕ дорівнює досвіду навчання або перебування на тренінгу.
Ключові точки дотику
- Позиціонування курсу
- Реєстрація
- Збір і управління очікуваннями
- Освітнє середовище
- Закінчення курсу
- Посттренінговий супровід
Як оцінювати ефективність навчальної програми?
Результат тренінгу – це не надана інформація, а засвоєна інформація або отримана навичка.
Є базові метрики, на які варто звертати увагу при проведенні будь-якої тренінгової програми:
- відвідуваність;
- % заповнення форми зворотного зв'язку;
- оцінка контенту;
- оцінка тренера;
- інвестиція на людину.
Однак, вимірювати справжню ефективність навчання можна тільки з прив'язкою до того наскільки були досягнуті цілі навчання, які ми ставили перед собою перед створенням програми.
Часті помилки та способи їх вирішення
Любов зазначила, що найчастіше фахівці з навчання в компаніях можуть стикатися з такими помилками при проведенні навчання. Перше – думка про те, що навчання розв'яже всі проблеми. Друге – проведення тренінгу заради тренінгу, а не з метою реального розвитку. Третє – рішення зробити все самостійно ну і четверте – це замовник, яка не залучається до процесу створення навчання після того, як поділився тренінговим запитом.
Щоб не допустити ці помилки, пам'ятайте наступні кілька правил:
- Не кидайтеся відразу в бій, розберіться в запиті
- Багато питайте і розпитуйте про цілі
- Розповідайте про тренінгові та не тренінгові запити
- Дізнавайтеся свій бізнес
- Довіряйте, але перевіряйте