Кадровик
Онлайн-консультаціїНормативна базаКласифікаторДКХПЗразки документівПосадові інструкціїНовиниМатеріалиШпаргалкиКалендарКалькуляториВідпочинОкМагазин
Facebook
Telegram

Новини

Новини

Сортувати за
Датою
Фільтр
Головна
Вхід
ГоловнаНовиниКадрові накази: все, що потрібно знати
Останні новини
06.09.2024

Кадрові накази: все, що потрібно знати

Усі суб'єкти господарювання повинні оформлювати процеси, пов'язані з трудовими відносинами, відповідно до норм та правил чинного законодавства, розповідає Катерина Ільницька, експертка з кадрової справи, smartfin.ua. Зокрема, коли у фізичної особи-підприємця з'являються наймані працівники, ФОП набуває статусу роботодавця, а отже підпадає під регламент трудового законодавства, яким визначено, що прийняття, звільнення, переведення/переміщення працівників, відпустки або відрядження потребують фіксації дій на папері.

НАКАЗ ЧИ РОЗПОРЯДЖЕННЯ?

Обидва документи належать до однієї групи - розпорядчої документації, спрямованої фіксувати рішення нормативно-правового або організаційно-розпорядчого характеру, проте мають відмінності за змістом та метою.

Наказ – правовий акт, виданий керівником підприємства, з метою вирішення всіх основних або оперативних завдань, поставлених перед підприємством. В контексті кадрових питань, наказ використовується для прийняття працівників, звільнення, переведення, надання відпустки, призначення додаткових винагород. Це офіційний документ, який є обов'язковим для виконання.

Розпорядження – правовий акт, що видається керівником підприємства здебільшого з оперативних питань повсякденної виробничо-господарської та адміністративної роботи. Іншими словами - це документ, який містить вказівки та рекомендації з певного питання. Використовується він для надання консультацій, рекомендацій чи зобов'язань.

ТИПОВА ЧИ ДОВІЛЬНА ФОРМА: яку обрати для оформлення наказів з кадрових питань?

Це питання залишається на розсуд роботодавця. Кадровий наказ можна оформлювати, використовуючи відповідну типову форму, або видавати у довільній формі. Обидва варіанти є коректними, головна умова - обов'язкове дотримання стандартів оформлення документів згідно з ДСТУ.

Наказом Держкомстату від 05.12.2008 затверджено наступні типові форми кадрових розпорядчих документів:

  • форма П-1 Наказ (розпорядження) про прийняття на роботу,
  • форма П-3 Наказ (розпорядження) про надання відпустки,
  • форма П-4 Наказ (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту)

У разі оформлення роботодавцем наказів в довільній формі, особливу увагу потрібно зосередити на відповідності документа вимогам, визначеним п. 4.4 ДСТУ 4163:2020, що діє з 01.09.2021 року. Про них ми розповідали тут.

ВИДИ НАКАЗІВ З КАДРОВИХ ПИТАНЬ: базові тези

Накази з кадрових питань створюються з метою оформлення управлінських рішень роботодавця стосовно трудової діяльності працівника.

Накази з кадрових питань поділяють на групи відповідно до строків зберігання:

  • Накази тривалого зберігання (75 років);
  • Накази тимчасового зберігання (5 років).

Види кадрових наказів відповідно до строків їх зберігання:

  • Реєструють в окремих журналах, починаючи з № 1 в межах календарного року.
  • Формують в окремі справи відповідно до вимог Правил № 1000/5.
  • Використовують літерні індекси для доповнення реєстраційних номерів з метою розділення груп наказів та коректного формування їх у справи.

1

ОСНОВНЕ ПРО ЖУРНАЛИ РЕЄСТРАЦІЇ:

  • Кожна група наказів з кадрових питань реєструється у відповідному журналі реєстрації наказів.
  • Кількість журналів реєстрації повинна відповідати кількості справ з кадровими наказами, затверджених номенклатурою справ підприємства (наприклад: журнал реєстрації наказів з кадрових питань, журнал реєстрації наказів про надання щорічних відпусток, журнал реєстрації наказів про відрядження в межах України тощо).
  • Журнал реєстрації наказів повинен бути оформлений належним чином: прошитий та пронумерований згідно з вимогами.
  • Журнали реєстрації можна вести в електронному вигляді, проте в кінці року їх необхідно надрукувати, зшити, оформити першу титульну сторінку та зробити підсумковий запис.
  • Вимога вести журнали реєстрації поширюється і на фізичних осіб-підприємців.

 

2

Доречно зазначити:

Фізична особа-підприємець не укладає з собою трудовий договір, отже немає певної посади в організаційній структурі підприємства. Відповідно і накази ФОП підписує як «Фізична особа-підприємець – підпис, Ім'я ПРІЗВИЩЕ».

Печатки підприємства не ставляться на оригінал наказу з кадрових питань. Печаткою завіряється тільки копія наказу, оформлена належним чином (із зазначенням грифу «згідно з оригіналом», посадою, підписом та прізвищем того, хто завіряє наказ).

Джерело: smartfin.ua
14.08.2025
Чи можна ознайомлювати працівників з наказами онлайн?
08.08.2025
Яка тривалість зберігання наказів про надання щорічних основних відпусток?
03.04.2025
Чи можна об’єднати наказ про надання відпустки працівнику та наказ про покладення його обов’язків на іншого працівника?
18.10.2024
Вимоги до оформлення наказів з кадрових питань під час воєнного стану
23.08.2024
Який строк зберігання наказів про виплату "лікарняних"?
Відділ продажу
0-800-213-787
з 9.00 до 18.00
© Кадровик, Ай Ті Сістем Юкрейн, ТОВ, 2017—2025