Кадровик
Онлайн-консультаціїНормативна базаКласифікаторДКХПЗразки документівПосадові інструкціїНовиниМатеріалиШпаргалкиКалендарКалькуляториВідпочинОкМагазин
Facebook
Telegram

Новини

Новини

Сортувати за
Датою
Фільтр
Головна
Вхід
ГоловнаНовиниЧи може держслужбовець стягнути моральну шкоду за поширення фейків?
Останні новини
05.08.2024

Чи може держслужбовець стягнути моральну шкоду за поширення фейків?

Коли поширюють недостовірну інформацію про пересічного громадянина, він, захищаючи в судовому порядку честь, гідність та ділову репутацію, вправі вимагати також відшкодування моральної шкоди. Щодо посадових і службових осіб існують нюанси, інформує НААУ

Різні субʼєкти

Так, відповідно до положень ч. 2 ст. 31 Закону «Про інформацію» суб’єкти владних повноважень як позивачі у справах про захист честі, гідності та ділової репутації вправі вимагати в судовому порядку лише спростування недостовірної інформації про себе і не мають права вимагати відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Але це не позбавляє посадових і службових осіб права на захист честі, гідності та ділової репутації в суді.

Деякі суди трактують ці положення в бік звуження права чиновників на відшкодування моральної шкоди. А саме: у разі поширення недостовірної інформації про діяльність особи, яка наділена владними повноваженнями, визнання поширеної інформації недостовірною та її спростування є достатньою сатисфакцією.

Така позиція ґрунтується на тлумаченні терміну «суб’єкт владних повноважень», що закріплений в п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС. Нагадаємо, ним позначається орган державної влади (в тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб’єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. або наданні адміністративних послуг.

Але це визначення не узгоджується із «суб’єктом владних повноважень», закріпленим у п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону «Про інформацію», - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, інший суб'єкт, що здійснює владні управлінські функції відповідно до законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Зважаючи на різницю у визначеннях, у практиці утверджується й альтернативний підхід, відповідно до якого звуження права посадових і службових осіб на відшкодування шкоди, завданої внаслідок поширення про них недостовірної інформації, визнається недоцільним.

Право для всіх

Наприклад, при розгляді справи  № 757/10886/20-ц (рішення у якій було ухвалено до прийняття Закону «Про медіа») суд апеляційної інстанції визначив, що в інформаційних відносинах законодавство розмежовує поняття «суб’єкт владних повноважень» і «посадова особа».

Це слідує з аналізу ст.ст. 1, 31 Закону «Про інформацію» та ст. 17 Закону «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів».

Так, визначення терміну у Законі «Про інформацію» не охоплює суб’єкта владних повноважень посадових і службових осіб, як це передбачено в інших законодавчих актах.

Закон фактично проводить межу між способами захисту права органів влади чи місцевого самоврядування як позивачів у спорах про спростування недостовірної інформації, та аналогічними справами, де позивачем є фізична особа, навіть якщо вона є посадовою особою органу влади.

Такий підхід пояснюється тим, що йдеться про захист особистих немайнових прав, які властиві за своєю сутністю людині (незалежно від її професійного статусу). Зокрема, згідно зі ст. 3 Конституції людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Крім того, відповідно до ст. 297 ЦК кожен має право на повагу до його гідності та честі. Гідність і честь фізичної особи є недоторканними. Фізична особа має право звернутися до суду з позовом про захист її гідності та честі.

Одним зі способів захисту честі та гідності є відшкодування моральної шкоди, оскільки відповідно до положень п. 4 ч. 2 ст. 23 ЦК моральна шкода полягає в приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Отже, законодавство наділяє правом на захист честі, гідності, ділової репутації всіх фізичних осіб незалежно від того, є вони посадовими особами чи ні. Іншими словами, посадова особа має таке ж право на захист свого загальнолюдського права, як і будь-яка інша людина.

***

Тож позиція щодо недоцільності трактування ч. 2 ст. 31 Закону «Про інформацію» в бік звуження права посадових і службових осіб на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок поширення недостовірної інформації, беззаперечно є обґрунтованою. Адже враховує підхід законодавця до трактування поняття  «суб’єкт владних повноважень» саме як учасника інформаційних правовідносин.

На підставі вищенаведеного можна сформувати висновок, що посадові та службові особи, як позивачі у справах про захист честі, гідності та ділової репутації, вправі вимагати в судовому порядку не лише спростування недостовірної інформації про себе, а й відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Вікторія Кучерявенко, член Ради Комітету НААУ з питань цивільного права та процесу

Джерело: НААУ
25.09.2024
Чи встановлювати доплати державним службовцям за науковий ступінь
27.06.2024
Англійська як мова міжнародного спілкування в Україні. Верховна Рада ухвалила закон
25.04.2024
Чи можна перевести на іншу посаду працівників, які були прийняті на посади державних службовців у період дії воєнного стану
17.11.2023
НАЗК затвердило новий перелік посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків
15.11.2023
Нові правила декларування, прийняті ВРУ: НАЗК опублікувало розʼяснення
Відділ продажу
0-800-213-787
з 9.00 до 18.00
© Кадровик, Ай Ті Сістем Юкрейн, ТОВ, 2017—2025