Оновлення Закону про службу в ОМС: чого чекати

В законопроекті закріплено вдосконалення принципів служби в ОМС, процедуру добору та проходження служби, обмеження дискреційних повноважень ОМС та їх посадових осіб при затвердженні матеріально-фінансового забезпечення службовців.
Основні положення проекту Закону
Проект Закону передбачає зміни, зокрема, щодо:
- розмежування статусу службовців ОМС та виборних посадових осіб місцевого самоврядування;
- закріплення принципу політичної неупередженості службовців із збереженням за ними конституційного права обиратися та гарантій, передбачених виборчим законодавством;
- закріплення повноважень керівника служби в ОМС;
- упорядкування проведення відкритих конкурсів на посади службовців ОМС, оприлюднення оголошення про конкурс та результатів його проведення через Єдиний портал вакансій публічної служби;
- оновлення порядку формуванння складу конкурсної комісії;
- запровадження щорічного оцінювання результатів службової діяльності службовців;
- оновлення порядку професійного розвитку службовців;
- запровадження механізмів кар’єрного просування службовців шляхом застосування можливості переведення на вищі посади служби в ОМС в межах категорій посад протягом одного року після отримання відмінної оцінки за результатами щорічного оцінювання;
- удосконалення кадрового резерву службовців;
- встановлення рамки посадових окладів службовців; встановлення дисциплінарної та матеріальної відповідальності службовців.
Оплата праці за новою моделлю
Передбачається, що зарплата службовця ОМС складатиметься з:
1) основної зарплати – посадового окладу;
2) додаткової зарплати: надбавки за вислугу років, надбавки за ранг службовця місцевого самоврядування, премії, компенсації за додаткове навантаження;
3) інших грошових виплат: допомоги до щорічної основної відпустки, допомоги для вирішення соціально-побутових питань, інших заохочувальних і компенсаційних виплат, передбачених Законом про службу в ОМС та іншими законами.
Посадові оклади
Схема посадових окладів службовців місцевого самоврядування затверджуватиметься виходячи з того, що:
1) мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «III», не може бути меншим 2-х розмірів та більше 8 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року;
2) максимальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «III», не може перевищувати мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «II»;
3)мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «II», встановлюється не менш як на 30 % вищим за мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «III»;
4) максимальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «II», не може перевищувати мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «I»;
5) мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «I», встановлюється не менш як у 2 рази вищим за мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «III»;
6) максимальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «I», не може більш як у 5 разів перевищувати мінімальний розмір посадового окладу службовця, який займає посаду категорії «III».
Розміри посадових окладів виборних посадових осіб ОМС визначаються відповідною радою з урахуванням місцевих умов та можливостей відповідних місцевих бюджетів, виходячи з того, що:
1) мінімальний розмір посадового окладу виборної посадової особи не може бути меншим за максимальний розмір посадового окладу службовця ОМС, який займає посаду категорії «I», крім розміру посадового окладу старости;
2) мінімальний розмір посадового окладу старости не може бути меншим за максимальний розмір посадового окладу службовця ОМС, який займає посаду категорії «III»;
3) максимальний розмір посадового окладу виборної посадової особи не може більш як у 6 разів перевищувати мінімальний розмір посадового окладу службовця ОМС, який займає посаду категорії «III».
Надбавка за вислугу років
Передбачається, що надбавка за вислугу років встановлюватиметься на рівні 3 % посадового окладу службовця місцевого самоврядування за кожний рік стажу служби в органах місцевого самоврядування, але не більше 50 % посадового окладу.
Стаж служби в органі місцевого самоврядування для встановлення надбавки за вислугу років обчислюватимуть відповідно до ст. 44 проекту Закону про службу в ОМС.
Як і для держслужбовців, розмір надбавки за вислугу років службовцям ОМС збільшуватиметься з дня набуття права на таке підвищення або з дня виникнення права на таку надбавку.
Відсотковий розмір надбавки за вислугу років залежно від наявного стажу служби в ОМС наведено у таблиці:
Надбавка за ранг
Перш за все необхідно звернути увагу на те, що ст. 36 законопроекту передбачається встановлювати для службовців місцевого самоврядування 9 рангів, як і у держслужбовців.
Пунктом 2 ст. 48 законопроекту передбачено, що розміри надбавок за ранги місцевого самоврядування визначаються відповідною радою виходячи з розмірів надбавок за ранги держслужбовців, затверджених Кабміном.
На сьогодні розміри надбавок до посадових окладів за ранги держслужбовців затверджено постановою КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 № 15. В таблиці нижче – конкретні цифрі:
Премії
Статтею 49 законопроекту передбачено, що премії службовцям ОМС встановлює керівник служби відповідно до Положення про преміювання службовців місцевого самоврядування, затвердженого відповідною радою.
До кошторису фонд преміювання закладається у розмірі 20 % загального фонду посадових окладів на рік.
А ось виплачувати премії дозволять в межах цього фонду та економії фонду оплати праці.
Службовцям ОМС можна буде встановлювати таки премії:
1) премія за результатами щорічного оцінювання службової діяльності (для всіх службовців, які отримали відмінні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності, в однакових відсотках до розміру посадового окладу без урахування фактично відпрацьованого часу в межах фонду преміювання). Розмір цієї премії не може перевищувати розміру посадового окладу відповідного службовця;
2) місячна (не більше 30 % посадового окладу) або квартальна (не більше 90 % посадового окладу) премія відповідно до особистого внеску службовців в загальний результат роботи ОМС. Ці премії виплачуються за фактично відпрацьований час.
Компенсація за додаткове навантаження
У зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього службовця компенсацію за додаткове навантаження виплачуватимуть у розмірі 50 % посадового окладу тимчасово відсутнього службовця.
А за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою службовця ОМС компенсацію встановлюватиме керівник служби за поданням безпосереднього керівника службовця ОМС або службовців, між якими розділено розподіл обов’язків за вакантною посадою, пропорційно додатковому навантаженню за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною вакантною посадою.
Яких надбавок не буде?
Законопроектом не передбачено встановлення надбавки:
- за високі досягнення у праці або за виконання особливо важкої роботи;
- за почесне звання «заслужений»;
- доплати за науковий ступень кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності, які визначені постановою КМУ від 09.03.2006 № 268.
Як зазначено у Пояснювальній записці до законопроекту, це зроблено з метою упередження ризиків необґрунтованих втрат з місцевого бюджету.
Як встановлюватимуть оклад, надбавки, компенсації та премії?
Встановлювати посадовий оклад, надбавки, компенсації та премії службовцям буде керівник служби відповідно до Закону про службу в ОМС та рішень сільської, селищної, міської, районної у місці (у разі створення), районної, обласної ради.
У зв’язку з цим до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, встановленої ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР додадуть нові. Зокрема, крім вже існуючих, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуватимуться ще такі питання:
- визначення розмірів посадових окладів та встановлення порядку преміювання сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, заступників сільського, селищного, міського голови, старост;
- затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови схем посадових окладів службовців місцевого самоврядування, умови оплати праці інших працівників ОМС, положень про їх преміювання.
Відповідно, до повноважень голів (ст. 42 Закону про місцеве самоврядування) додадуть право вносити на розгляд ради пропозиції щодо:
- загальної чисельності посадових осіб місцевого самоврядування та інших працівників ОМС, витрат на їх утримання,
- затвердження схем посадових окладів службовців місцевого самоврядування, умови оплати праці інших працівників ОМС, положень про їх преміювання.
Аналогічно й для районних і обласних рад (ст. 43 Закону про місцеве самоврядування) передбачається виключно на пленарних засіданнях вирішувати ще й питання:
- затвердження за пропозицією голови ради структури виконавчого апарату ради, чисельності посадових осіб місцевого самоврядування та інших працівників;
- затвердження за поданням голови ради переліку посад працівників ОМС, які виконують функції з обслуговування;
- визначення розмірів посадових окладів та встановлення порядку преміювання голови ради, заступника голови райради, першого заступника та заступника голови облради;
- затвердження за пропозицією голови ради схем посадових окладів службовців місцевого самоврядування, умов оплати праці інших працівників ОМС, положень про їх преміювання.
Відповідні повноваження головам районних, обласних та районних у місті рад додадуть шляхом доповнення положень ст. 55 Закону про місцеве самоврядування. Якщо проект нової редакції Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» пройде усі необхідні етапи його втілення у життя як повноцінного закону, то він набере чинності через 6 місяців з дня його опублікування. Тож, часу для вивчення його положень досить.
Світлана Замазій шеф-редактор порталу buhgalter.com.ua